Ik kan surfen, mits de juiste baai, mits de juiste golf

22 juli 2016 - Huanchaco, Peru

In Huaraz aangekomen werden we onder begeleiding van de lokale politie naar ons hostel gebracht, wat een service. Daar aangekomen merkten we direct dat de lucht op 3000 meter veel ijler is. Een stukje lopen kan je al uitputten, hierbij ligt hoogteziekte op de loer..

Na een verkenningstocht door de bruisende stad besloten we om de hotspring Monterrey te bezoeken. Deze staat bekend om zijn helende werking en zijn bruin kleurende water. Een duikje bracht ons dan ook compleet in topvorm voor de hike naar Laguna 69. De volgende ochtend 'stipt' om half 6 begonnen we onze expeditie met een veertientalige selectie plus gids. Na een stuiterende busrit over de slechte bergpaadjes en de eerste prachtige vergezichten vervolgden we onze reis te voet. Een hike van 3 uur omhoog werd vol goede moed begonnen, maar als snel werd duidelijk dat vanwege de warmte en ijle lucht het een hele bevalling zou worden. Gelukkig maakte de bewonderenswaardige omgeving en hier en daar wilde koeien/stieren veel goed. De wijze les dat er achter elke berg een nog hogere berg staat bleek te kloppen en zo klommen we van top naar top.. Uitgeput en met enkele lichte symptomen van hoogteziekte bereikten we ons doel Laguna 69; een sprankelend helder blauw meer tussen nog meer bergtoppen! Zoals het oude gezegde al aangaf, wat omhoog gaat moet ook weer naar beneden, daalden wij ook weer af. Een afdaling die, door de sterker wordende symptomen van hoogteziekte, misschien nog wel zwaarder was dan de weg naar boven..

Uitgeput, maar trots en voldaan trokken we 's avonds verder naar het noordelijkste puntje van onze reis, het surfoord Huanchaco. Een klein plaatsje 12 kilometer ten noordwesten van Trujillo. Om 5 uur 's ochtends kwamen we aan en namen de taxi richting Frogs, wat naar horen zeggen een superchill backpackers hostel moest zijn. En niets bleek minder waar, zo was er onder andere een pooltafel, een rooftopbar en een hele prima sfeer!

De eerste dag werd gelijk een hele lokale dag. Na een wandeling over de boulevard werden wij staande gehouden door schoolmeisjes voor een interview. Gevolgd door een ware fotoshoot, selfies en Facebook uitnodigingen.. Aan het einde van de boulevard lag een voetbalveldje, waar zowel jong als oud een felle pot voetbal aan het spelen was. Weer of geen weer, hoge luchtvochtigheid of niet voor een pot voetbal zijn wij altijd in! Tot een Nederlands doelpunt op Peruviaanse bodem kwam het helaas niet.. Alhoewel, Sjors (ook wel Frank Demouge) zag zijn kans schoon en schoot snoeihard tussen de palen.. Ook hierbij blijkt weer hoe belangrijk de Spaanse taal is. Alleen binnen het strafschopgebied mocht gescoord worden.. Het doelpunt werd dus afgekeurd. 'S avonds sloten wij de avond af in een klein barretje met enkel lokale mensen! Ook werd er voorzichtig geoefend aan de salsa..

De dag erop besloten wij om surfles te volgen bij de lokale surfschool Muchik met de slogan: if you don't stand up, you don't pay!!! En wij horen jullie denken, die Bob heeft een gratis dagje gehad.. Maar nee, zowel Bob als Sjors bleken natuurtalenten! Zelfverzekerd boekten we een ware surftrip naar Huancama voor de volgende dag. Bedenk het en het was aanwezig; surfboard, surfbusje, zon, prachtige golven, hangmat, muziek, vrolijke mensen en een hele relaxte sfeer! We bezochten een fantastische plek wat bekend staat om de langste golven van Zuid-Amerika. Echter, de golven waren hoger en de stroming was sterker, zo makkelijk was dat surfen dus toch niet. Staan lukte enkele keren, maar of je het echt surfen kan noemen.. Doordat het hier flink afkoelt was de terugrit ijskoud en een busje zonder ramen hielp ook niet echt mee. Sjors moest dit de volgende dag helaas bekopen met een dagje in een hangmat, tijd voor Bob om alleen op pad te gaan.

Vanaf Huanchaco trekken we alleen nog maar zuidelijker. Na nog een dagje Lima zullen we doorreizen naar Cuzco, wat gelegen is bij het welbekende wereldwonder Machu Pichu.

Wiste je dat..?
- wij vandaag precies 5 jaar vrienden zijn (naja op Facebook)
- wij tijdens het beklimmen van Laguna 69 een hoogte van 4615 meter bereikt hebben?
- het met de bus van Lima naar Cusco maar liefst 22 uur rijden is?
- Sjors zich nog niet geschoren heeft sinds wij in Peru zijn (en Bob nog steeds moeite heeft om een haartje te ontdekken..)?

1. Opaomauitmontfoort:
    Hi Bob en Sjors,
    Wat een fijn verslag hebben jullie geschreven, zo goed, dat we hele gebeuren voor onze ogen
    zagen. De foto, die we eerder via whattsapp ontvingen was zeker de z.g. laguna . Supermooi met de contrasten van het felblauwe water, de witte en bijna zwarte bergpieken erboven.
    We hebben echter geen idee over wat voor een periode dit verslag is geschreven. We denken dat het surfen recent heeft plaatsgevonden.
    Dat jullie geintervieuwd werden door meisjes kwam ons ook bekend voor, die zijn n.l. veel alerter op contacten met Engels sprekende dan jongens.
    We hopen nog veel van jullie belevenissen te horen en ook of jullie daar lekker en wat eten.
    Bedankt en veel fijne en mooie avonturen.
    Hartelijke groeten van oma en opa uit Montfoort
  2. Zusje:
    23 juli 2016
    Altijd weer leuk om jullie verhalen te lezen! Ondanks onze slecht WiFi blijven we jullie trouw volgen. X
  3. Zusje:
    23 juli 2016
    Altijd leuk om jullie verhalen te lezen. Ondanks de slechte WiFi blijven we jullie trouw volgen. X
  4. Jacqueline:
    23 juli 2016
    Ha boy's. Ik ben net terug van een fantastische vakantie in Portugal. Zo te zien hebben jullie het ook mega naar jullie zin. Geniet er nog maar van. Nog steeds geen borsthaar BOB? Hahaha. Gr Jacq
  5. Mandy:
    24 juli 2016
    Hi guys,

Via mailtje van Yolanda de link naar jullie reisverslag gekregen en ik kan alleen maar denken; lekker bezig!!!! :)))

Goede reis verder, stay safe, en veel plezier!!

Grtz,
    Mandy & Jamie xx